Sütés-főzés, mi lesz a diétámmal?

Most, hogy sorra vettük a tápanyagokban gazdag élelmiszereket, tudjuk, miből mennyit ehetünk, nincs más hátra, mint finom, egészséges ételt főzni ezekből az alapanyagokból. Ha nem akarjuk tönkre tenni zöldségeinket, gyümölcseinket meg a húsokat hosszan tartó főzéssel, és bő olajban való sütéssel, akkor más módszereket kell alkalmaznunk ételeink elkészítéséhez.

Mi a baj a hosszú főzéssel, és a bő olajban való sütéssel?

A hosszú ideig tartó főzés során a tápanyagok és vitaminok kioldódnak a zöldségekből, és gyümölcsökből, tehát pont azokat az értékes anyagokat veszíted el az étel elkészítése alatt, ami miatt ezek mellett a élelmiszerek mellett döntöttél. Sőt, csak közvetlenül a főzés előtt pucold meg a zöldségeket, és áztatás helyett folyó vízben öblítsd le őket.

A bő olajban való sütés több szempontból sem egészséges:

  • Bármennyire próbálod lecsöpögtetni, leitatni a felesleges zsiradékot, még így túl sok marad rajta az ételen.
  • Mivel sok olajat kell használni, ezért többször sütünk benne (pl. fritőz). Az olaj sokszori felhasználása hatással van a rákos sejtek kialakulására.
  • A magas hőmérsékleten való sütés során az értékes zsírsavak májkárosító enzimekké alakulnak.
  • A megégett, sötétre barnult, túl sütött ételek károsak a szervezetedre, bármilyen egészséges alapanyagot is használtál.

Akkor lemondhatok a rántott húsról egy életre?

Nem, van megoldás. Bár a panírozott, bundázott húsok nem éppen kalóriaszegények, azonban havonta egyszer-kétszer belefér, ha zöldségkörettel eszed. A zsírszegény rántott húst pedig úgy tudod elkészíteni, hogy a panírozott csirkemelleket olívaolajjal kikent tepsibe fekteted, a tetejüket is megkened olajjal, és előmelegített sütőben arany barnára sütöd.

És az egészséges főzési módszerek?

A gőzölés

A legegyszerűbb és legegészségesebb elkészítési módja a zöldségeknek. Lyukacsos gőzölő kosárban vagy szűrőben a zöldségeket egy fazék forrásban lévő víz fölé helyezzük, lefedjük, és addig tartjuk a gőz fölött, amíg ropogós, de már nem nyers.

A párolás

Egy teás kanál olajon megfuttatjuk a húst vagy a zöldséget, kevés vízzel felöntjük, megfűszerezzük, és lassú tűzön fedő alatt puhára pároljuk.

A posírozás (félig főzés)

Az alapanyagot kevés folyadékban, ez lehet víz, alaplé, zöldséglé, rövid ideig, csak félig főzzük meg. Ezt az eljárást szintén zöldségeknél tudod alkalmazni, a rövid főzési idő miatt az értékes vitaminok megmaradnak.

A grillezés vagy roston sütés

Húsokat, zöldségeket és gyümölcsöket is el tudsz készíteni ezekkel a sütési technikákkal. Nagy divatja van a kerti grillezésnek, azonban az igazán finom húsokra nagy figyelmet kell fordítani, hogy ne égjen meg, ne száradjon ki, de nyers se maradjon. Ha nincs kerti grilled, akkor a konyhai sütő rácsára helyezve az alapanyagot, el tudod készíteni. Érdemes egy tepsit vagy tálcát a rács alá tenni, hogy a kicsöpögő zsiradékot felfogja. Csak a marhahúst érdemes olajos pácban 2-3 napig érlelni, a szárnyasokat kevés fűszeres olajjal megkenve is meg tudod sütni.